سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قاضی محکمه ولسوالی

قــاضی محکمــه ابتــدایی ولســوالی زیبــاک در گفتــگو بــا رســانه هــا:
دربــی ثبــات ســازی ولســوالی ســرحدی زیبــاک دفتــر آغــا خــان دخیــل است

صدها تن از باشندگان ولسوالی زیباک ولایت بدخشان در اعتراض به اقدام محکمه ابتدایی ولسوالی زیباک دست به اعتراض زده و شیشه های ساختمان ولسوالی را شکسته و گفته می شود که لوازم دفتری ادارات محلی را از بین برده اند.

 

میراحمدشاه ذیغم ولسوالی زیباک در گفتگو با رسانه ها وقوع حادثه را پذیرفته و اقدام محکمه ابتدایی را که نکاح یک دختر با یک پسر بوده کاملا برابر با موازین قانونی وشرعی خواند و اعتراض مردم را غیر قانونی توصیف کرد. آقای ذیغم گفت که باشندگان ولسوالی زیباک که پیروان مذهب اسماعیلی هستند می خواستند که مطابق به عرف وعنعنات خود شان عمل شود.

آقای ذیغم گفت که اجراات پولیس در جلوگیری از وقوع حادثه بسیار ضعیف و او حتی فرمانده پولیس را به همکاری با اعتراض کنندگان متهم کرد. و گفت فرمانده پولیس با اعتراض کنندگان خشمگین همدست عمل کرده است.

اما عبدالباقی فرمانده پولیس زیباک می گوید که جنبش مردم علیه دولت خود جوش بوده و هیچ کسی در پشت قضیه دخیل نیست. آقای باقی گفت پولیس عملکرد به جا و به وقت داشته و توانسته از گسترش خشونت در منطقه جلوگیری کرده است. آقای باقی همچنان دست داشتن گروه های شورشی را در این حادثه ردکرد و گفت پولیس در این مورد به موقع وارد اقدام شده و تحقیقات دراین زمینه ادامه دارد.

قاضی محمدظاهر قاضی محکمه ابتدایی ولسوالی زیباک که گفته می شود از سوی اعتراض کنندگان لت و کوب شده در یک تماس تیلفونی گفت که شبکه انکشافی آغاخان و شخص به نام بوری بیگ که از سوی آقاخان به صورت غیر قانونی در منطقه به عنوان قاضی معرفی شده مردم را بر ضد دولت و اجراات محکمه تحریک کرده است.

یکی از شاهدان محل گفت که مردم خشمگین بر در و دیوار ساختمان های فرماندهی پولیس سرحدی، پولیس امنی و ولسوالی هجوم آورده اند و ادامه این خشونت ها در روزهای آینده دور از احتمال نیست.

اعتراض کنندگان می گویند که فیصله محکمه ابتدایی زیباک خلاف قانون بوده و دختر سن قانونی خود را تکمیل نکرده است، اما ولسوالی زیباک و قاضی ظاهر هر دو این اتهام را رد کرده و میگویند که دختر زمانی که به محکمه مراجعه کرد آن ها اصرار کرده اند که باید این مساله با تفاهم مردم محل و در خارج محکمه صورت بگیرد اما به گفته قاضی محکمه این دختر توصیه مقامات محلی را رد کرد و گفت او خود را به محکمه دولت افغانستان سپرده است و می خواهد که با پسری که گویا او را دوست دارد، عقد نکاح او بسته شود.

فامیل پسر به دلیل حرکت منفی پسر شان از سوی مردم محل مجبور به ترک منطقه شده اند. حرکت این فامیل یک توهین به منطقه دانسته اند.

مهم ترین چیزی که توجه را به خود جلب می کند، این است که به احتمال زیاد خشونت ها در منطقه ادامه یابد وهزاران تن از مردم خشمگین، به مراکز دولتی هجوم بیاورند.

یکی از شاهدان عینی که در اخرین ساعات روز حادثه با نویسنده صحبت کرد، گفت که مردم فیصله کرده اند که روز آینده تمام ادارات محلی بسته شود و قضیه به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد، گفته می شود که قوماندان کندک سرحدی و قوماندان امنیه ولسوالی اشکاشم هر دو برای حل مساله به زیباک آمده اند اما سرنخ کلافه هنوز هم یافت نشده است.

قوماندان امنیه زیباک گفت که یکی از کارمندان شبکه انکشافی آغاخان از سوی سربازان پولیس سرحدی به دلیل نا معلوم مورد لت و کوب قرار گرفته است.

اما در صورتی که سخنان قاضی محکمه زیباک درست از آب درآید که شبکه آغاخان در برهم زدن وضع امنیتی در منطقه دست دارد، این شبکه باید مورد بررسی و پیگرد درست و قانونی قرار بگیرد که چرا این شبکه خارجی در مسایل منطقه یی و بی ثبات سازی محلات سرحدی دست می زند.

آگاهان مسایل می گویند که مسوولان شبکه آغاخان در آستانه انتخابات پارلمانی از یک مساله بسیار کوچک به نفع خود بهره برداری سیاسی کرده و می خواهند که منطقه را برای دیگران نا آرام نشان بدهند تا سایر نامزدان انتخابات نتوانند به این منطقه سفر کنند. شبکه انکشافی آغاخان که متهم به دست داشتن در این قضیه است از شخصی به نام شمس علی که خود را برای احراز کرسی مجلس نمایندگان نامزد کرده است حمایت می کند.

این در حالی است چند روز قبل مسوولان امنیتی بدخشان شماری از نامزدان را به نا امن سازی مناطق دور دست متهم کرده بودند.